post

Priemerná doba čítania: 12 minits: Enjoy Varadero!

Môj cestovateľský sen. Keď sa niekto spýtal, kam – Kuba, ešte za Fidela. A musím krátky predslov:  V Portugalsku, na mojom študijnom pobyte, som s Fidelom strávila v posteli pár dlhých dní a nocí. Tým myslím knihu od Ignacia Ramoneta: Životopis pre dva hlasy. Vďaka môjmu športovému nadaniu, som si pri 20 minútovom prvom pokuse surfovať roztrhla sval na nohe (podrobnosti v článku Portugalsko) a vôbec som nemohla chodiť. A tak som si naštudovala život Fidela Castra – 650 strán, trochu ťažšie podrobne písaná, ale Fidelom detailne vyrozprávaná celá história jeho Kuby! Určite odporúčam, aj ak sa na Kubu v blízkej dobe nechystáte!

GoodToKnow: Ignacio Ramonet je francúzsky šéfredaktor Le Monde Diplomatique, ale čo je dôležitejšie, je jedným z mála ľudí, ktorým dovolil Fidel „rozprávať“ jeho život. Kniha je písaná formou rozhovorov, ktoré medzi sebou viedli  od roku 2003 do roku 2005. Pri čítaní ma prekvapilo ako mal všetko, od života Fidela, jeho rodinu až po druh zbraní, ktoré používali, Ignacio Ramonet naštudované! Ale veď kto by sa na rozhovory s Castrom veľmi poctivo nepripravoval?

Odlietali sme z Viedne – smer Frankfurt – Varadero. Priznám sa, napriek mojej vnútornej radosti, napätiu a chute na mojito, som si tú úplnú radosť vychutnala až keď sme na tom letisku boli a pripíjali si whiskáčikom na šťastný let. Dovtedy som riešila (a asi len v mojej hlave) ešte pracovné povinnosti. A už to nikdy nespravím. Pri balení sa musí spievať, nie myslieť na mesačné zúčtovanie:)

Let bol OK, prestup vo Frakfurte OK a pristávame na Varadere. Kufre sú, autobus do hotela čaká, otvárame hruškovicu – prevencia, sme predsa v exotickej krajine! Do hotela prichádzame neskoro v noci, ale mojito si ešte v hotelovom non-stop bare dáme… a spánok! Nadránom, po pár hodinách spánku, ma to už ťahalo von – začínať takto krásne gýčovito ráno – tomu sa povie Varadero!

A s východom slnka sa objavil aj prvý pracujúci Cubano – ujo s traktorom a úsmevom od ucha k uchu!

Môj „sen o Kube“ znamená prejsť ju celú, v každom m(i)este sa na pár dní zastaviť, vidieť domácich, ich život. Ale som pripravená, že tento výlet bude z väčšej časti dovolenkovo-oddychový. No nevadilo mi to ani náhodou, Kuba je taký obrovský mix kontrastov, zážitkov, miest, že to sa na jedenkrát ani všetko absorbovať nedá. Sem sa ešte vrátim, aj s batôžkom a pochodím to, čo som teraz nestihla. Ale stihli sme toho dosť – pekne po poriadku.

VARADERO

To, čo čítate všade. Tá iná Kuba, tá bohatá, luxusná so všetkým – Kuba v úvodzovkách. Pláž a more krásne, servis v hoteloch, rezorty… to áno. Nachádza sa na 20 km dlhom polostrove Hicacos – mys Hicacos je najsevernejším miestom ostrova. Aj samotné mestečko Varadero sa mi zdalo prispôsobené tomuto cestovnému víru. V hoteloch na Varadere pracujú Kubánci, ale normálne prístup na pláže a k rezortom nemajú. Ráno čakajú na krajniciach a autobusy ich rozvážajú do hotelov a večer naspäť.  Aj v samotnom meste Varadero je čo pozrieť (ďalšie známe pláže ako Cayo Coco a Cayo Santa Maria centrá nemajú). Aspoň na večernú prechádzku – v centre je trhovisko s cigarkami, drevenými suvenírmi, skrytými talentami a úplne bezpečne sa môžete prejsť aj ulicami a nakuknúť z diaľky do domov Kubáncov.

Našli sme aj vilu amerického miliardára Irene Duponta (kto by podľa mena tipol, že je to chlap:)). On bol prvým,  ktorý si dal na Varadere postaviť luxusnú vilu a odkúpil skoro celý východný cíp ostrova. Po ňom sa toto stredisko stalo prívlastkom tých, ktorí mali peniaze a niečo znamenali. Aj Al Caponeho bejvačik tam nájdete. Vo Filanových TAM TAMoch som sa dočítala, že Dupont z terasy svojej bielej vily Xanadu (teraz je to hotel, reštaurácia s golfovým ihriskom na Avenida Las Americas) hádzal do mora surové mäso, a preto v okolí jeho domu plávali často žraloky. Zbohatol najmä z predaja dynamitu  počas prvej svetovej vojny a neskôr predajom plniacich pier a nylóniek.

GoodTo Know: Varadero znamená po španielsky kotvisko (na čo pôvodne slúžilo). Prvýkrát sa spomína v roku 1555. Zbohatlíci ho začali osídľovať až o viac ako 300 rokov. Volajú ho tiež Blue Azul – modrá pláž. A na tejto modrej pláži je v súčasnosti už viac ako 50 štvor- a päť hviezdičkových hotelov.

Ja to volám kubánska nemoc – v prvé dni fotíte všetko – farebné autá, domy… Ale po čase už nefotíte, už si na to zvyknete… A viete, že za chvíľu prejde popri Vás ďalší starý ružový cadillac… alebo žltá Lada?

2sleep: Hotely na Varadere sú si podobné, líšia sa len rozsahom služieb, no všetky sú 4-5 hviezdičkové, all inclusive. My sme boli ubytovaní v Iberostar Playa Alameda a výhrady som nemala žiadne, tam som ani nemohla mať výhrady. Výber jedla bol neskutočný, veľa druhov rýb, mäsa. Okrem hlavnej reštaurácie možnosť 3 tematických reštaurácií A la Carte – talianska, morská a romantico. Otejstovali sme všetky – v reštaurácii Romantico ochutnajte krevety na ich special spôsob! My sme boli veľmi spokojní a určite môžem len odporúčať. Prístup na internet je vo väčšine hoteloch bez problémov. Najčastejšie sa na recepcii kúpi kredit karta s kódom a môžete surfovať z hotelovej PC room. Mne internet vôbec nechýbal a bola som rada, že nikde nevidím ani wifi značky. Na izbe bola TV aj so CNN za príplatok po prečerpaní limitu sledovania, kde sme sa s jednodňovým oneskorením dozvedeli o výbuchu v Japonsku. Vtedy som sa odrezaná od informačného sveta cítila.

Iberostar Playa Alameda, Punta Hicacos Final – Varadero – Cuba, Tel.: +53 45 668822, www.iberostar.com

Pár dní sme teda pobudli s Varaderom – s mojitom, večernou salsou, lobstrami na grile a s morom.  Kubánci v hoteloch sú si vedomí, že turistom treba miešať dobré mojita, dáte jedno, dve euríčka a sú vaši. S úsmevom celý deň, vždy ochotní. Prekonali sme sa – v mori sme s T. boli až raz. Máme 3 dôkazové fotky. Mne stačil šum mora, krása farieb tyrkysovej a ranné východy slnka! Oplatí sa privstať si. Nikto nikde, iba pár vytrvalých bežcov, plavcov a strážnikov na pláži (každý hotel má na svojej pláži strážnika).

Fjumór fotiek, hlavne tých plážovo varederovských:

Bez drevených náramkov, naušníc a sošiek sa nezaobíde už snáď žiadna pláž

Z vôd Atlantiku

Tomu sa povie “keď musíš nakŕmiť celú pláž z jedného hrnca”

Paella na kubánsky spôsob

Počasie v marci je príjemné, teplé, ale pri mori sa pripravte na vietor a ani voda najteplejšia nie je

Čítam, čítam o Kube ďalej o (ne)hľadaných cigarách v Trinidade  (klikni)