post

Priemerná doba čítania: 15 minits. Enjoy Lago di Garda!

V štýle talianskeho Dolce Vita smerujeme k najväčšiemu talianskemu jazeru, aby sme si vychutnali víkendovú predpoveď počasia – dážď, búrky, dážď. Nevadí, nevadí… kúpime pršiplášte s obrázkom pizze a môžeme skúmať brehy jazera:) Ďalším dôvodom je svetová séria Red Bull Cliff Diving, ktorá sa koná v Malcesine na východnom pobreží. Do nášho príbytku, hotela Tignale, nám to zo Salzburgu trvalo štyri a pol hodiny – podľa Zdeny, GPS navigácie (myslím, že Zdenu už poznáme dobre všetci, takže jej GPS priezvisko budem vynechávať).  Podľa nášho reálneho príchodu o jedenástej v noci, to bolo oveľa viac. Počítajte so zápchami a krkolomnými cestami smerom do kopcov. Ak je sezóna a dobré počasie, k jazeru sa rúti oveľa viac nadšencov, preto pripravte časopisy na čítanie a nechoďte na trip, ak máte tichú domácnosť, lebo vás z toľkého ticha a čakania na ceste porazí!

Celková dĺžka jazera je 54 kilometrov,  najširšie miesto má 18 a najužšie 3 kilometre. Tignale sa nachádza na východnom pobreží „hore na skale“, preto nech Vás neprekvapí, že k vode sa len s nafukovačkou a pešo nedostanete. Avšak, ako stúpate do kopcov a pozorujete tú krásu pod Vami (nesmie byť však jedenásť hodín v noci a všade tma), ste radi, že nie ste v preplnenom turistickom mestečku. Tignale je vo výške 600 metrov nad morom, tvorí ho 6 menších dediniek – každá s kostolíkom ako hlavným centrom.

Hotel Tignale  je prepojený s turistickým centrom GTS Viaggi. To je super, pretože na recepcii vedia naozaj všetko a stále tam niekoho nájdete. Recepčný skvelý, vyzeral ako postavička z filmu, ale dokázal skombinovať tri jazyky – taliančinu, angličtinu a nemčinu, odniesol nám veci do izby a na druhý deň ráno v info centre nám povedal toľko možností, čo robiť, keď tu prší… škoda, že sme ani jednu nestihli…

2sleep: Na to, že je to trojhviezdičkový hotel, izby sú skromné, zato kúpeľňa je veľkosťou ako samotná izba. Raňajky sú v susednej reštaurácii – pizzerii Apollo XI. A máte si z čoho vybrať (jedine zelenina chýbala). Čašníčky sú veľmi milé, behajú a starajú sa, aby bolo všetkého dosť. Parkovisko sa nachádza trošku ďalej od hotela, pri druhej budove aj s bazénom a výhľadom na jazero. Celý čas pršalo – bazén sme preto vyskúšať nestihli. Za to hotelový barík áno. Aj keď už bolo po záverečnej a barman zamkol aj vchodové dvere, mohli sme si sedieť na Aperole, koľko chceme. Pri ubytovaní dostanete ubytovací poukaz – GTS kartu, v rámci ktorej máte jednu exkurziu počas vášho pobytu (so sprievodcom, alebo cyklotúru), zľavu v niektorých reštauráciách a baroch a tiež cestu shuttle busom k prístavu a pláži zadarmo. Jedno z väčších stredísk v blízkosti je Limone, odkiaľ sa dá trajektom dopraviť na opačnú stranu – do Malcesine.

Hotel Tignale (GTS Viaggi), Piazza Umberto I, 25080 Tignale (BS), Tel: +39 0365  760 082, www.gtstignale.it. Koniec sveta, ale ten príjemný koniec.

Už bolo síce jedenásť preč, no T. ešte jednu mini pizzu v reštaurácii Al Torchio stihol. Bola výborná, musela som ochutnať, pretože tie mini bejby-paradajky na nej vyzerali skvelo. A priniesli ju v extra krátkom čase. Na pitie sme si dali drink podniku. Prekvapenie – Aperitivo della  casa bol ako inak Aperol Spritz!

→ Al Torchio, Via Europa 1, Tignale (BS), www.altorchiotignale.itRýchlo, chutne, bez zbytočných slov obsluhy.

GoodToKnow: Tak ako ho čoraz viac milujú popíjať Rakúšania, aj v Taliansku bol skoro na každom stole. Aperol Spritz je prosseco zmiešané s likérom Aperol a sódou. Receptúra pochádza z Benátok a tento koktejl sa stal oficiálnym drinkom študentov Univerzity v Padove. Aperol sa zvykne najčastejšie nahrádzať campari.

Ráno vstávame skoro, ale keď vidíme, že vonku prší, ani sa nám na raňajky cez cestu nechce prejsť. Recepčný hovorí, nech ideme pozrieť trhy do blízkeho mesta Salo a večer, od šiestej, v dedinke Piovere je dedinská slávnosť, s hudbou, jedlom… OK. K tomu sme si pridali návštevu Verony a vyrážame. Už som spomínala tie zápchy? Do Sala sme sa pred dvanástou na obed nedostali, takže trhy pasé.. keď sme už prechádzali, rozhodli sme sa, že si tu dáme príjemný obed. Neviem či to bolo tým výškovým rozdielom, ale dole, pri pobreží, svietilo slnko a ľudia pobehovali v kraťasoch. A neviem čím to bolo, ale Salo má sakramentsky úzke cesty pre autá. 1. 40 m!!! Modlila som sa za naše (aj keď už sklopené) bočné zrkadielka!

GoodToKnow: V Sale sa narodil Gasparo de Salo, o ktorom sa tvrdí, že vymyslel husle v podobe ako ich poznáme dnes.

Pri promenáde sme sa vrátili nakoniec do úplne prvej reštaurácie, ktorú sme videli a objednali sme si caprese a pizzu. Dámy, za príplatok 1€ Vám spravia cesto aj z celozrnnej múky! Stolík na stolíku, takže vidíte do taniera každému. Po obede prechádzame popri promenáde, kupujeme skvelú zmrzku a v spoločnosti ďalšej slimačej premávky smer Verona.

Omylom, vďaka GPS expertke Zdene, sme sa z Verony vracali nie dolom na západ – čo bola najrýchlejšia cesta, ale obchádzkou – východnou stranou pozdĺž celého pobrežia. Už nebudem spomínať zápchy sme sa rozlúčili aj s dedinskou slávnosťou v Piovere. Blížili (naozaj blížili, pomaly) sme sa k severnému mestu Riva del Garda.

GoodToKnow: Riva je najväčšie mesto v severnej časti Lago di Garda, v minulosti patrila k Rakúsku, úplne najväčším mestom je Desenzano. Najčastejšie sa motajúcou skupinkou turistov sú windsurferi, pretože práve v zálive Riva sú najlepšie podmienky pre surf.

Rozhodli sme sa, že bočíme do reštaurácie pri ceste. Možno sa to zatiaľ trochu pohne a my nebudeme hladní. Reštaurácia až tak prívetivo nevyzerala, skôr taká rýchlovka počas jazdy diaľnicou. Avšak, prekvapila! Ja som si objednala vysnívané rizoto, so špargľou, a T. špagety s morskými plodmi. Ceny mali veľmi prijateľné v porovnaní s ostatnými reštauráciami, preto sme ani nič extra nečakali. Ako predjedlo doniesli ešte teplý domáci chlieb. A jedlo bolo skvelé a veľké. Hlavne špagety vyzerali, že boli severné brehy jazera kompletne vylovené. Tu si dajte určite prestávku v státí v zápche: La Mela, Via del Garda 103, Mori, Tel: (+39) 0464 919 062, www.lamelamori.com.

Ráno sa lúčime s recepčným, pýta sa či sme videli trhy a slávnosti.  Nevysvetľujeme mu, že aj keď sme prišli opäť po polnoci, nestihli sme to:) V Malcesine začína Red Bull Cliff Diving o jednej, ideme v dostatočnom predstihu, nech to stihneme. V Tignale dážď – v Malcesine sa prezliekam do šiat. Krásne počasie, slnko a mestečko plné ľudí. Všade Vás sprevádza Red Bull býk a prípravy na skoky z hradieb pevnosti Scaligiero.

GoodToKnow: Kaštieľ Scaligero nesie meno podľa rodiny della Scala, ktorá ho vlastnila a zaslúžila sa o väčšinu zmien v regióne. Až do 19. storočia slúžil na vojenské účely, dnes je okrem múzea aj miestom konania svadieb a svadobných veselíc! Tiež tam nájdete miestnosť Goetheho – ten pobudol nejaký čas v Malcesine a bol podozrievaný zo špiónstva. Pretože si kreslil kaštieľ!

Myslím, že som všetkých pizzových špecialít mala dosť, preto som na obed zvolila len zeleninovú Minestrone a T. talianske syry. Reštaurácia bola „na jazere“ s krásnym výhľadom na zámok. Prešli sme sa uličkami mesta, kúpili taliansky olivový olej, prosseco, trochu posedeli na mini pláži a sledovali, ako dokážu „tí blázni“ skočiť z 27 metrovej výšky do vody! Mala som zimomriavky za nich aj ja, keď som to videla! Rovnováha tela a mysle, klobúk dole!

GoodToKnow: Cliff Diving vznikol na Havaji. Jeden z posledných nezávislých kráľov – p. Kahekili, využíval toto adrenalínové bláznovstvo ako vstupnú skúšku pre svojich bojovníkov. Mali ho nasledovať pri skoku z útesu, aby si overil ich lojalitu. Neskôr začali ľudia súťažiť medzi sebou a v súčasnosti je to jeden z najnebezpečnejších adrenalínových športov. Red Bull Cliff Diving je svetová séria pri ktorej sa skáče z výšky 27 metrov a rýchlosť pádu je viac ako 20 metrov za sekundu!

V GTS info centre nám povedali, že na vrch Monte Baldo sa neoplatí ísť. Kvôli zlej viditeľnosti a škaredému počasiu „tam hore“ nič neuvidíme. Škoda, z tej výšky to musí byť krásne!

GoodToKnow: K vrchu Monte Baldo stúpate až do výšky 1760 metrov. Pripravte sa na čakacie rady na lanovku. Tá vezme 45 ľudí na medzistanicu St. Michelle (tu je reštaurácia a môžete ísť odtiaľto aj pešo) a 80 ľudí na vrchol. Za hodinu dokáže previezť 600 ľudí. Kabínka sa ešte aj  otáča o 360 stupňov, takže uvidíte naozaj celé okolie. Z Malcesine až na vrchol to vychádza pre dospelú osobu 18 €. Viac pohľadov z výšky: www.funiviedelbaldo.it.

Tip na foto miesto: malá vyhliadka nad mestom Nago s výhľadom na záliv Torbole. Vyhliadka sa volá 360 gradi a neminiete ju v stúpaní popri severnom pobreží Gardy. Tam sme si dali našu poslednú taliansku prestávku, panini (360 gradi special) a s heslom „Ešte jedna zápcha na záver“ odchádzame!

Fjumór Garda fotiek:

Hotel Tignale a táto skvelá rotatoria grande

Toscolano Maderno – Sacrario ai Caduti Madernesi

Geek pizza pre IT nadšencov v Riva del Garda

Talianske syry, Minestrone, Červené vínko, Aperol @Malcesine v reštaurácii na jazere Lago di Garda