post

Priemerná doba čítania: 15 minits. Enjoy Štokholm!

Ženy, ide sa! Dámska jazda a víkend v studenom, no zimno krásnom Štokholme.

Nechýbajú: BEBE keksy, Matine domáce zásoby bageto-rožkov a moje legendárne snehule zo siedmej triedy ZŠ. Kupované špeciálne na lyžiarsky výcvik, z ktorého som pre chorobu po dvoch dňoch odišla. S tými snehuľami potom po spojovačke chodila zástupkyňa II. stupňa a zisťovala, koho sú. Moje! No na izbe som ich mala skryté v poličke, neukázala ani spolužiačkam, pretože som sa za ne hanbila… a teraz na ne nedám dopustiť.

A po rozhodnutí IDE SA, sa dozvedám, že víkendový trip do Štokholmu nebude len tak čisto dámsky. Moji dvaja spolužiaci a dve spolužiačky taktiež zbystrili pri ponuke low cost aeroliniek – čím viac, tým veselšie! V lietadle sa nás, „študentov“ nazbieralo viac než dosť, väčšina popíjajúc Duty free Becherovku, značne predpripravujúc sa na zimu! Máme pocit, že pristávame v strede pralesa. Okolo len stromy. Na letisku Skavsta meníme euríčka za švédske koruny (1 EUR: 8,84 SEK k 18. 2. 2012) a hľadáme info s odchodmi autobusov, ktoré nás dopravia do centra.

GoodToKnow: Z letiska Skavsta je najlepšie vziať Flygbussarna Airport Coaches, lístok (jednosmerný) pre študenta (do 25 rokov) stojí 109 SEK (cez internet). Cesta z letiska do centra Štokholmu trvá 1h 20 min. Autobus stojí pred letiskom po každom prílete lietadla. Ak si kúpite lístok cez internet, je to lacnejšie, ušetríte 10 SEK. Z letiska ide aj mestský autobus, číslo 515 a 715, ale len do štvrte Nykopings.

O 1 a pol hodinovú zábavu z letiska k autobusovej T- Centrale v meste sa stará Tajgr, za čo mu (a jeho Becherovkovej nálade) ďakujeme. Od hlavnej stanice v Štokholme to nie je ďaleko k Absolut Ice Baru, tak si vravíme – poďme rovno na jeden privítací ľadový drink! Do domčeka z ľadu, kde je celoročne -5 stupňov, bol vstup prehnaný (195 SEK), ale to sme čakali a nič nás neodradí. Welcome drink v pohároch z ľadu z rieky Torne v Laponsku. Koľko fotiek z eufórie sme spravili v tomto ľadovom komplexe, sme vlastne neskôr už nespravili nikde inde. → ICEBAR STOCKHOLM by ICEHOTEL, Vasaplan 4, entrance in the lobby of Nordic Sea Hotel in Stockholm city, http://www.nordicseahotel.se

Absolut Ice Bar bol maličký, nebolo tam ani veľa ľudí, ale to nám nebránilo stretnúť kamaráta zo Slovenska, ktorý priletel o deň skôr. Ešte pár fotiek a značne zamrznuté odchádzame smerom k zvyšnej časti posádky. Pre nocľah sme zvolili tú najekonomickejšiu možnosť hostelu (keďže celý trip sa niesol v duchu lowcost) – Best Hostel Old Town.  Unavení a hladní, o desiatej v noci, vchádzame do vstupnej haly a pozeráme na oznam s našimi menami, s kľúčikom a navigačnými info k izbe; skladáme sa v osmičke. V kuchynke sú cestoviny a káva zadarmo! Tu udeľujem pochvalu mojej spolukuchárke Majkl, s ktorou sme z tých cestovín za pomoci chladničky a surovín dobročinných obyvateľov hostela vyčarovali! Rozbili sme jeden tanier, ale ako tak sme sa najedli všetci siedmi. A záchrana č. 2 – Matine bageto-rožky.

ToSleep: Best Hostel Old Town Skeppsbron, Skeppsbron 22, Stockholm, +4684119545, contact@besthostel.se. Čím väčšiu izbu s viac lôžkami beriete, tým je to cenovo výhodnejšie. Nás bolo sedem, ubytovaní sme boli v 8-lôžkovej izbe a vyšlo nás to 1610 SEK.

Ráno sa ospravedlňujeme našej spolubývajúcej Talianke za nočný ruch, berieme tašky, mapu a vyrážame do ulíc. Pôvodný plán bol spať v hosteli len jednu noc, pretože náš odlet bol v nedeľu o 7-mej ráno, večer pozrieť nočný štokholmský život, prepraviť sa na letisko, tam možno nachvíľu zavrieť oči, ale skôr nespať a skoro ráno letieť. My tri sme si to však rozmysleli, keď sme si predstavili to celodenno-nočné chodenie. Našťastie mali voľné  a dokonca sme dostali trojku izbu za cenu 8mičky. A 3 dámy vyrážajú.

Chvíľu sa len tak prechádzame  starým mestom Gamla Stan – fotíme staré farebné domy, kaviarničky, dávame si caffe latte a jablkový koláč!  Pýtam sa na ostkaka – nemajú!  To je  švédsky typický, teplý zákusok, ktorý sa podobá tvarohovému nákypu. No nič, jablkový musí stačiť!

GoodToKnow: Za to kávy Švédi vypijú! V niektorých reštauráciách ju nalejú hneď automaticky a v kaviarňach je bežný pátar – prídavok ďalšej kávy, ktorý je už zahrnutý v cene. “Fika” je prestávka, posedenie na káve s priateľmi – bez nej by to Švédi v práci snáď už ani nezvládli:)

Mierime ku Kunglika slottet, výmena stráži na dosah! Pochodujúci strážnici v snehulách nás chytili až tak, že sme boli pozrieť výmenu stráži aj druhýkrát. Tá najdôležitejšia, kedy má hlavný generál aj predslov, je o 12:00. Zámok je sídlom švédskeho kráľa. Pozrieť sa dá aj múzeum, kostol, zbrojnica a klenotnica s korunovačnými klenotmi.

Hneď ráno sme si kúpili krikľavo zelené SL Access karty na 24 hodín. Karta stojí 100 SEK (zľavnená 60 SEK) a platí na mestskú hromadnú dopravu v rámci mesta. Taktiež na trajekt na ostrov Djurgarden. Ešte lepšie, hlavne ak ste v Štokholme dlhšie, je kúpiť si Stockholm card. Vďaka nej máte vstup zdarma do 80 štokholmských muzeí, cestovanie mestskou dopravou, lodnú exkurziu a stále tam pridávajú ďalšie zľavy!

HistorickéMust: Na ostrove  Djurgarden sa nachádza slávne Vasa múzeum, s pamiatkou, o ktorej sme si povedali, že bez jej obzretia neodídeme. Plavba je príjemná, pozeráme na zamrznuté kryhy na vode, zakotvené lode a na zatvorený zábavný park Grona Lund. V lete to tu musí žiť! Náš pohľadnicový sob Féďo cestuje s nami. Pán, ktorý nás pozoruje ako sa fotíme, nám objasňuje situáciu so sobmi. Máme si na ne dávať pozor, nepozerať priamo do očí, lebo môžu byť nebezpečné! Berieme na vedomie – keď sobov stretneme v meste, nebudeme sa im prihovárať!

Vystupujeme na ostrove Djurgarden. Cesta k Vasa Musset sa hľadá ľahko. Smerové šípky sú vyznačené aj k ďalším pútačom ostrova – Skansenu a Nordiska Musset. Djurgarden je krásny zelený (v zime snehový) ostrov. Kedysi bol poľovníckym revírom. Skansen je svetové najstaršie open-air múzeum na svete! Nie je to len taká chvíľková paráda, obrovské, ešte k tomu započítajte aj zoo a určite pribaľte pohodlnú obuv! V lete dobrovoľníci v dobových šatách predstavujú tradičné remeslá a zvyky. A práve slovo „skanzen“ sa stalo synonymom pre múzeum pod holým nebom vo väčšine jazykoch. My sme na ostrove objavili Junibacken – malé detské rozprávkové múzeum inšpirované príbehmi spisovateľky Astrid Lindgren. Objavili a aj zabavili:) Najznámejšia rozprávka od Astrid Lindgren? Pipi dlhá pančucha s Emilom z Lonnebergy v pätách!

GoodToKnow: Vojnová loď Vasa je jediná zachovaná loď zo 17. storočia – zachovalo sa až 95 percent z pôvodnej časti.  Potopila sa v roku 1628, vylovená bola až po 333 rokoch. Mala byť jednou z najdôležitejších lodí švédskeho námorníctva so 65 kanónmi. Vasa však nebola stabilná kvôli delám a záťaž 120 ton nezvládla. Vstupné do múzea je 110 SEK (pre študentov 80 SEK), v stredu otvorené až do 20:00.

Zima nám je v pätách, preto sadáme do reštaurácie. Hovorí sa, že vo Švédsku je stravovanie v reštauráciách drahé. Ešte drahšie je však pitie. Či je to víno, pivo alebo niečo tvrdšie. Ceny v baroch a reštauráciách majú pekne vysoké. Alkohol v Štokholme kúpite len v špeciálnych obchodoch, no my sme nenašli ani jeden… Obľúbeným alkoholickým nápojom je Akvavit, ktorý môže mať až 45 percent alkoholu. Je z obilia a zemiakov + rôzne bylinky, najčastejšie rasca. My sme si v jednoduchej reštaurácii  dali obed a čaj na zahriatie. Čo typické? Ochutnali sme tradičné švédske jedlo: kottbullar – mäsové guľky á la IKEA:) a k tomu niečo zdravé, zeleninové, šalátové. Ostkakka opäť nemajú!

Tejst: Kottbullar sa jedia s marmeládou z horských brusníc. Existuje veľmi veľa receptov, no predovšetkým sa musia robiť s láskou. Preto ich volajú aj „Mamine mäsové guľky“. Švédi vo svojej kuchyni preferujú ryby (losos na x spôsobov), tiež je časté jelenie a sobie mäso. Špeciálne sú štvrtkové rodinné večere, kedy nesmie chýbať hrachová polievka.

GoodToKnow: Pojem “švédske stoly“ je samozrejme zo Švédska. Tu je to Smorgasbord a domáci dodržiavajú určitý postup: najprv na tanier ryba, potom studený mäsový chod, potom teplé jedlo a nakoniec dezert.

Pokračujeme v chodení, ešteže mám tie snehule. Najteplejšie naozaj nie je. Vďaka našim Acess kartám sadáme do autobusu s cieľom nájsť Magasin 3. Teda sadáme a vysadáme, keď zisťujeme, že ideme opačným smerom. Druhý pokus. Našli sme – v prístave pre nákladné lode a trajekty! Motto Magasin 3 je  – Hard to find, easy to love! Kiežby som mohla potvrdiť aj druhú časť výroku. Vychádzame výťahom na 4. poschodie budovy skladu. Otvoria sa výťahové dvere a recepčná hovorí – Five o´clock, ladies, we are closing! Tak sme sa na to tešili! Odporúčanie som dostala od môjho drahého, ktorý tu bol pol roka predo mnou. Veľká škoda, mali sme menej kecať pri tom čaji, alebo nastúpiť do smerovo správneho autobusu! Stihli sme aspoň načierno nakuknúť do jednej miestnosti, ale hneď nás vyhodili… Tak na konci „Štokholmu“ čakáme na autobus, ktorý nás odvezie naspäť za Nobelom.

GoodToKnow: Magasin3 je nezisková galéria podporujúca súčasne umenie. Nájdete tam všetko netradičné a originálne. Využité sú steny, podlahy až po stropy a snahou je upozorniť na kreatívne výtvory mladých umelcov.  Výstavy sú vraj zážitkom! Stihnite to do piatej!  www.magasin3.com

Nobel tam bol, už v nočnom šere a žiare sviec:) Stadhuset je budova radnice z červených tehál, v ktorej sa každoročne 10. decembra (výročie smrti Alfreda Nobela) koná udeľovanie Nobelových cien. Okrem toho je táto budova z 8 000 000 tehál symbolom mesta. Pozrieť si ju však môžete len so sprievodcom.

GoodToKnow: Alfred Nobel si ako vynálezca uplatnil 355 patentov! Najprevratnejším bol  dynamit, ktorý mu ku koncu života robil aj najväčšie výčitky. Nenávidel vojny a vedel, že práve dynamit sa na vojenské účely zneužíva. Vo svojom závete zanechal  32 miliónov švédskych korún. Tie mali byť vložené do fondov a z nich odmeňovaní tí, ktorí sa pričinili o najväčšie zásluhy v rôznych oblastiach. Nobelová nadácia bola založená v roku 1900 a o rok neskôr sa udelili prvé Nobelové ceny. Zatiaľ si cenu odnieslo 40 žien, uvidíme v decembri, či to pôjde hore.

FootPrint: Prechádzame popri T-centrále a námestí Sergels Torg. To je moderným, rušným centrom Štokholmu a je úplne iné ako zvyšok toho starého. Okolo námestia je množstvo obchodov, moderných kaviarní, reštaurácií, Dom Kultúry a v strede sklenený obelisk (37,5 m) – Kristallverticalaccent. Večer krásne vysvietený. Trošku iný svet, po všetkých historických budovách a múzeách, ktoré sme prešli. Rýchlo kráčame do hostela, aby sme si zložili veci a ponáhľame sa na stretávku s heslom „spoznávať nočný Štokholm“. To nočné spoznávanie skončilo v bare Medusa. Rock, metal – all inclusive. Mala prísť aj partia Slovákov z lietadla, tí však zvolili iní smer, tak sme ostali my 7 hosteloví, pri fľaške vínka.  Všetci sme boli po celodennom chodení takí unavení, že sme si počkali kým bude Medusa v najväčšom metalovom ošiale, ktorý sa nebude dať vydržať. Bozkávajúce sa slečny na WC boli pokynom smer hostel. Cestou už baby spali postojačky, no šťastné, že sme si bookli aj druhú noc (síce sme vstávali už za pár hodín).

Ráno sme hostel-hlavnému poďakovali za asi najhorší tip na študentský hudobný bar v meste (mohlo nám to byť jasné podľa jeho briadky) a fretkovali sme na zástavku, aby sme ešte na naše Acess karty stihli chytiť bus a potom ďalší na letisko. Naši spolucestovatelia po letiskovej noci vyzerali, že majú Štokholmu plné zuby.  No v lietadle sme museli skonštatovať – ľadovo vychladený fernet STOCKholm Citrus stál za to:)

Fjumór fotiek ľadových:

Koľko ľadových drinkov dokážete vypiť kým nezamrznete? Vyskúšať si to môžete bližšie – Na Donovaloch v IceCampe v IceBare Vám nalejú tiež do ľadových pohárov a majú tam aj vírivku a saunu:)

V starom meste Gamla Stan hľadajte najstaršie námestie Štokholmu Stortorget (presne v strede mesta), z neho vedie najstaršia ulica mesta Köpmangatan a Mårten Trotzigs gränd je najužšia ulička, široká len 90 centimetrov!

Cestou na ostrov Djurdgarden sa plavíte popri malom ostrove Kastellholmen so zámkom Kastellet a 20 metrov vysokou vežou so švédskou vlajkou
Vasa Múzeum na ostrove Djurgarden otvorili v roku 1990 a hneď vedľa nájdete aj Biologické a Nordické múzeum
Nordiska Musset – Nordické múzeum alebo Švédske múzeum kultúrnej histórie. Výška veže je až 81 metrov a  patrí k najvyšším svetským budovám
Kráľovský palác s viac ako 600 izbami je oficiálnou rezidenciou švédskeho kráľa. Patrí k najväčším európskym palácom. Presné časy výmeny kráľovskej stráže nájdete tu
Aj keď je múzeum Junibacken venované deťom, poteší asi každého:) Rozprávkové mesto Pipi Dlhej Pančuchy, Emila z Loonebergy a iných postáv Astrid Lindgrenovej

Magasin3 – Múzeum a inštitút pre súčasné umenie

A jedna ľadová na záver!